Saray’dan referandum işareti!

Yeni Anayasa Referanduma Gidilmeli

Cumhurbaşkanı ve AKP Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın başdanışmanı Mehmet Uçum, her pazar yayınladığı “Pazar Yazıları” serisine bir yenisini ekledi. Uçum, “Yeni Anayasa Gündemini Çarpıtma Gayretleri” başlıklı yazısında yeni anayasa için referandum yapılması gerektiğini söyledi.

Uçum yazısında, yeni anayasa ile iktidarın Terörsüz Türkiye adını verdiği yeni sürece ilişkin, “Türkiye’nin coğrafi bütünlüğü ve siyasi birliği yani üniter yapı vazgeçilemez ilkedir. Üniter yapının siyasi pazarlık için tartışmaya açılması da asla mümkün değildir” ifadelerini kullandı.

“PAZARLIKSIZ BİR DEVLET POLİTİKASIDIR”

“Bugün yeni anayasa hedefine zarar verme girişimlerinden; Terörsüz Türkiye’ye geçişe bağlı olarak yeni anayasa konusunda ileri sürülen asılsız iddialar ile TBMM’nin yeni anayasa yapamayacağına ilişkin abes görüşe değineceğiz.

1-) En büyük çarpıtma “yeni anayasanın Terörsüz Türkiye hedefinin pazarlık unsuru olduğu ve federal yönetime geçiş için istendiği” yalanıdır. Bu kara propogandanın ısrarla yapılması Terörsüz Türkiye hedefine yönelik fikri provokasyondur. Bilindiği gibi Terörsüz Türkiye hedefi kayıtsız, şartsız ve pazarlıksız bir şekilde yürürlüğe sokulmuş bir devlet politikasıdır. Böyle yürüdüğü de görülüyor. İmralı çağrısı ve fesih kararı ile bu hedefin muhatapları isteneni yaptı. Bundan sonraki boyut fesih kararının sonuçlarının pratikte gerçekleşmesidir. Anlaşılan o ki pratik süreçler de hayata geçiyor.

Terörsüz Türkiye hedefinde artık geri dönülmez bir yola girildiği her geçen gün daha net anlaşılıyor. Tüm bu süreçte yeni anayasa konusu Terörsüz Türkiye hedefiyle ‘pazarlık bağlantılı’ hiç bir zaman anılmadı. Zaten görünür ya da olgusal gerçeklikte böyle bir pazarlık söz konusu değildir. Dolayısıyla ortada asılsız iddialardan başka bir şey yoktur. Elbette Türklerin ve Kürtlerin kardeşliğini ve birliğini kırk yıldır hedef alan terörü her anlamda ve her mecrada devamlı surette sonlandırmak demokratik siyasetin sırtındaki yükleri atacaktır. Terörün eylemine, diline, vesayetine, örgütüne her yerde ve her şartta son vermek Türkiye’de demokratik siyaseti çok daha güçlü hale getirecektir. En önemlisi terör vesayetinden kurtulan aktörlerin bağımsız demokratik siyaset yapma imkanına kavuşmasıdır. Bu imkanın kıymetini bilmek ve doğru değerlendirmek son derece önemlidir.

Ayrıca terörün sonlandığı şartlarda yeni bir anayasayı hayata geçirmenin koşulları daha fazla olgunlaşacaktır.

“ÜNİTER YAPI VAZGEÇİLEMEZ İLKEDİR”

Ancak tüm bunları yeni anayasada üniter yapıdan vazgeçme pazarlığı iddiasıyla bağlamak tam bir yalandır. Amaç Türkiye’yi yeni bir aşamaya taşıyacak Terörsüz Türkiye hedefini baltalamaktır. Oysa kararlılıkla bir çok sefer vurgulandığı gibi yeni anayasanın temeli, Cumhuriyetin ve ilk dört maddenin esasları ile demokratik birikimdir. Türkiye’nin coğrafi bütünlüğü ve siyasi birliği yani üniter yapı vazgeçilemez ilkedir. Üniter yapının siyasi pazarlık için tartışmaya açılması da asla mümkün değildir.

2-) “TBMM’nin yeni anayasa yapamayacağı” iddiası ise bir doktriner gericiliktir.

“YENİ ANAYASANIN HALKIN ONAYINA SUNULMASI ZORUNLUDUR”

Asli kurucu iktidar ve tali kurucu (kurulmuş) iktidar ayrımına göre ileri sürülen bu görüşe katılmak mümkün değildir. Bu görüşün normatif bir geçerliliği yoktur, genellikle darbe ve savaş gibi yıkıcı örneklere dayandırılan pozitif (olana ait) bir tespittir ve tamamen eskimiştir. Olağan dönem kurucu iktidar yaklaşımı bu görüşün yetersizliği ve meşruiyet sorunları sebebiyle geliştirilmiştir. Bugün ise olağan koşullarda geçerli olan ayrım asli kurucu irade olan halk ve temsili kurucu irade olan meclistir. Buna göre TBMM asli kurucu irade olan halk tarafından görevli ve yetkili kılınmıştır. TBMM iradesi sadece cari anayasayla kurulmuş bir iktidar iradesi değildir. TBMM iradesi sadece anayasal normdan doğan norm iradesi değildir. TBMM’nin iradesi aynı zamanda cari anayasadan önce de varolan sonra da varolacak asli kurucu olan halkın toplumsal ve siyasal temsilciliğinden kaynaklanan norm üstü bir temsil iradesidir. Yeni anayasa yapma yetkisi halkın asli kurucu irade olarak temsili kurucu irade TBMM’ye verdiği görevden doğar ve tartışılamaz.

Ayrıca belirtelim ki yeni anayasa yapma hakkı halka ait olduğu için TBMM’nin, halkın verdiği görev gereği, yapacağı yeni anayasayı hangi oy sayısıyla kabul ederse etsin halkın onayına sunması yeni anayasanın meşruiyeti açısından zorunludur. Asil olan halkın onayı olmadan yeni bir anayasayı yürürlüğe sokmak, halkın anayasa yapma hakkını gasp etmek olur. Bu nedenle referandumsuz yeni anayasa yapma senaryolarının hiçbir demokratik ve hukuki kıymeti yoktur.

Mehmet Uçum’un Twitter’daki paylaşımına buradan ulaşabilirsiniz.

Related Posts

Zelenski: Trump’la telefon görüşmesi tüm zamanların en verimlisiydi, İHA üretiminde ortak çalışmaların artırılması yönünde anlaştık

Zelenski: Trump’la telefon görüşmesi tüm zamanların en verimlisiydi, İHA üretiminde ortak çalışmaların artırılması yönünde anlaştık

Eski tadı olmayacak! Değiştirilmesine onay çıktı

Avrupa Birliği (AB) Komisyonu, tartışmalı bir karara imza atarak genetiği değiştirilmiş soya fasulyesinin (GDO) gıda ve hayvan yemi olarak kullanılmasına izin verdi. Bu karar, Avrupa Gıda Güvenliği Otoritesi (EFSA) tarafından yapılan bilimsel …

24 saatlik nöbet: Hindistan’da mahsur kalan jetin sırrı ne?

Hindistan’daki bir havaalanında yaklaşık üç haftadır mahsur kalan İngiliz savaş uçağı, hem merak konusu oldu hem de bu kadar modern bir uçağın nasıl günlerce yabancı bir ülkede kalabildiğine dair soru işaretleri oluşturdu.

Avrupa’nın en ucuz ülkesi açıklandı: Giden bir daha dönmek istemiyor

Yurt dışında yaşamak isteyenler için Avrupa’nın en uygun fiyatlı ülkesi belli oldu. Yeni bir araştırma; toplu ulaşım, yakıt, internet, fatura ve dışarıda yemek gibi temel yaşam masraflarına göre en ucuz ülkeleri sıraladı.

İran o işbirliğini askıya aldı: ‘Bombalamayla yok edemezler’

İsrail ve İran çatılmalarının ardından İran Meclisi’nin kısa süre önce kabul ettiği ve Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) ile işbirliğini askıya alan yasa, Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan’ın onayının ardından bugün resmen yürürlüğe girdi. Bunun …

Trump-Musk kapışmasında ikinci perde: O tasarı Senato’dan geçti

ABD Başkanı Donald Trump ve dünyanın en zengin insanı Elon Musk arasındaki dostluğu bitiren vergi indirim tasarısı, ikili arasında yine gerilime neden oldu. Musk “yasa geçerse parti kurarım” resti çekerken, Trump ise Musk’ın şirketlerine verilen devlet desteğini çekebileceğini ima etti.